AlapanyagokÉlelmiszerkereskedelemInterjú

Interjú – Pinczés Marianna, Grapoila

Hogyan tud egy kis magyar manufaktúra évről évre sikereket aratni azon a túlzsúfolt nemzetközi élelmiszerpiacon, ahol többgenerációs nagy cégek tülekednek? Hogyan lesz siker a lyoni Natexpo kiállításon, az OMÉK 2019 kiállításon, vagy az olasz székhelyű International Taste Awards ételkóstoló versenyen?

Pinczés Marianna, a Grapoila alapítója. GasztroMagazin 2023.
Pinczés Marianna, a Grapoila alapítója
Hogyan és milyen célokkal alapították a Grapoilát?

A Grapoilát gyakorlatilag az iskolapadból alapította Pinczés Marianna 19 éves korában, aki egy marketingfeladat kapcsán figyelt fel az akkortájt itthon még kevésbé ismert, jótékony hatású szőlőmagolajra. Az elindulásban, az első présgép összeállításában mérnök édesapja is besegített, hisz a szőlő kemény magjából olajat sajtolni nem könnyű feladat. Kihívásból persze még rengeteg adódott. Marianna eltökélt szándéka volt, hogy zero waste módon működjön az üzem. Nem csak hulladékmentes gyártásban gondolkozott, hanem eleve más iparágak melléktermékéből, „hulladékából” akart kiindulni. A szőlőmagolaj esetében egyértelmű volt, hogy a borászatokhoz fordult és a szőlőtörkölyért cserébe saját márkás szőlőmagolajat ajánlott fel.

Grapoila, a követendő magyar manufaktúra nemzetközi sikerekkel. GasztroMagazin 2023.

A hulladékmentes gyártás üzemen belül azt jelenti, hogy az olajsajtolás melléktermékeit is hasznosítani és persze értékesíteni kell. Így  −  a szőlőnél maradva – egyből többféle izgalmas termékkel bővült a termékpaletta. A szőlőtörkölyből kiszeparált, antioxidánsokban gazdag szőlőhéj és őrleménye, a sokoldalúan felhasználható szőlőmagliszt és a kiváló bőrápoló tulajdonságú szőlőmagolaj-iszap is felsorakozott a szőlőmagolaj mellé, és még olyan termékfejlesztésekre is futotta az energiából, mint egy szőlőmagolajos natúrkozmetikum-család. Azután, ahogy egyre ismertebbé és keresettebbé váltak az ínyencek és egészségtudatosan táplálkozók körében a finomított étolajoknál sokkal egészségesebb, ízletesebb hidegen sajtolt olajok, a Grapoilánál is bővült a repertoár olyan magokkal, mint pl. a mák, a dió, a máriatövis, a feketekömény-, a homoktövis-, a repce vagy a lenmag, hogy csak néhányat említsünk a püspökladányi üzemben jelenleg feldolgozásra kerülő 22-féle magfajtából. És amelyik magból olajat sajtolnak, abból általában liszt, magkrém, natúrkozmetikum is készül, a szőlő mintájára…

Grapoila, a követendő magyar manufaktúra nemzetközi sikerekkel. GasztroMagazin 2023.
Melyek most a legfontosabb termékeik?

A cég közel 30 országba exportálja hagyományos és bio változatban is készülő natúrtermékeit. Mivel minden mag más bioaktív hatóanyagokat rejt, sokan megelőzésként fogyasztanak olajat pl. salátára csurgatva vagy reggelente egy kis kanállal, de a gourmet irány is kezd felerősödni. A Grapoila termékek által elnyert Great Taste csillagok száma bizonyítja, hogy nemcsak egészségvédő összetevőkben, hanem ízben is a topon vannak olajaink. Jelenleg a legkeresettebb közülük a hidegen sajtolt tökmagolaj, a napraforgóolaj, a szőlőmagolaj és a lenmagolaj. Utóbbi az esszenciális alfa-linolénsav (Omega-3) legkiválóbb növényi forrása, amit mi egyedülálló módon arany lenmagból sajtolunk, így íze kellemesebb, „fogyasztóbarátabb”. De az olajsajtolás száraz anyagmaradványából (ún. pellet) őrölt lisztek is keresettek, magas fehérje-, nyomelem-, ásványianyag-tartalmuknak, jó sűrítőtulajdonságuknak, izgalmas íz- és színviláguknak, valamint azon sajátosságuknak köszönhetően, hogy nyersen is fogyaszthatóak (pl. zabkásába, turmixba keverve). A maglisztek jelentős része egészségtudatos vásárlóknak, diétázóknak, sportolóknak szánt kekszekben, extrudált kenyerekben, lisztkeverékekben kerül a fogyasztók elé, partnereink által.

Grapoila, a követendő magyar manufaktúra nemzetközi sikerekkel. GasztroMagazin 2023.

Miért indulnak a Great Taste Award versenyen? Mivel magyarázzák mára már rendszeressé vált sikereiket?

A világ legrangosabb ízversenyén 2018-ban tűnt fel az első Grapoila olaj brit forgalmazónk, a Best of Hungary jóvoltából, akik azóta minden évben benevezik 1-2 szívüknek, pontosabban ízlelőbimbóiknak kedves termékünket. Szerencsére eddig még egyszer sem okoztunk nekik csalódást, 6 év alatt összesen 22 csillagot nyertek el a Grapoila termékek a gasztro világ legelismertebb ízversenyén. Idén pont a Grapoila márka névadó terméke, a Tokaji szőlőmagolaj érdemelte ki a csillagot (Grapoila = grape+oil). A Great Taste azért emelkedik ki a hasonló megmérettetések közül, mert a neves szakemberekből álló zsűri „vakon” kóstolja az élelmiszereket, alapanyagokat. Semmit nem tud a márkáról, nem lát a csomagolásból, így ítéletük minden kétséget kizáróan hiteles, pártatlan, elfogulatlan. Ezért akkora öröm, hogy minden évben a legfinomabbak között vannak termékeink, ami elsősorban a 100%-ban természetes íznek és összetételnek köszönhető. A természet megalkotta a tökéleteset, mi csak kiszereljük azt.

Grapoila, a követendő magyar manufaktúra nemzetközi sikerekkel. GasztroMagazin 2023.

Mik a terveik akár a termékfejlesztéssel, akár a piaci terjeszkedésben?

Nagyon sok energiát fektetünk abba, hogy a fogyasztók itthon is lássák a különbséget a nagyüzemi, finomított, színtelen, szagtalan étolajok, valamint az ízes, színes, illatos és egészséges hidegen sajtolt olajok között. Hogy bátran leemeljék a polcról az olajainkat és tudják, hogy mit kell velük kezdeni! Az életmódváltáshoz és a gourmet kísérletezéshez egyaránt megadunk minden segítséget. Séfekkel és dietetikusokkal működünk együtt, recepteket osztunk meg, nyílt napokat szervezünk, ahol az érdeklődők megismerhetik, megkóstolhatják, megtanulhatják használni termékeinket. A zero waste gyártástechnológiánkba is bepillantást nyerhetnek. Különösen büszkék vagyunk budapesti irodaépületünk körül kialakított permakultúrás kertünkre, ahol évente több alkalommal szervezünk vezetett kertbejárásokat, palántavásárokat, workshopokat.

Grapoila, a követendő magyar manufaktúra nemzetközi sikerekkel. GasztroMagazin 2023.

Közben persze mindig lépünk egyet előre, a fenntarthatóságot maximálisan szem előtt tartva, illetve fokozva. Nagy hangsúlyt fektetünk termékeink újrahasznosítható, illetve visszaváltható csomagolására és a kiszállításban is megcéloztuk a csomagolásmentességet.

Ami pedig a termékfejlesztéseket illeti, tavaly egy egyedülálló újdonsággal léptünk a funkcionális italok piacára. Továbbfejlesztettük a zöldség- és gyümölcspüré alapú shotokat, méghozzá úgy, hogy a frissen préselt levekhez kimagasló élettani hatású hidegen sajtolt olajokat kevertünk, a természetes tápanyagtartalom zsírban oldódó komponensekkel (vitaminokkal, többszörösen telítetlen zsírsavakkal, antioxidánsokkal) történő kiegészítésére. Az újdonság FROT névre hallgat és egyelőre 3-féle ízben, összetétellel érhető el. Upcycling alapanyagink körét is bővítjük. Ennek eredményeként hamarosan olyan különleges kozmetikai olajokkal jelentkezünk, melyek hiánypótlóak a hazai piacon.

Grapoila, a követendő magyar manufaktúra nemzetközi sikerekkel. GasztroMagazin 2023.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .