A Kifli.hu Frittmann Tamással beszélgetett a hazai borfogyasztásról
Frittmann Tamás a Corvinus Egyetem Szőlész-Borász szakán végzett, a családi vállalkozásban borászként dolgozik. Hogyan befolyásolja az eladásokat a koronavírus járvány, az influencerek vagy a vásárlási szokások változása? A válaszokról Zvara Tímea a Kifli.hu project managere beszélgetett a borásszal, akit nemrég üzemlátogatás és természetesen borkóstolás keretein belül látogatott meg.
– Milyen új borkülönlegességekre számíthatnak a Frittmann borászattól a vásárlók?
Két újabb illatos háziasításunk van. A koncepció, hogy könnyű, gyümölcsös fajtákat keresztezzünk a magyar nemesítésű fehérborszőlő, a generosa komplexebb, testesebb fajtájával. Ezek kiegészítik egymást, így egy erősebb, magasabb tartalmi értékű bort kapunk. Az Olívia irsai és generosa házasítása, amely egy lágyabb savakkal rendelkező, behízelgő bor. A Hajnal, cserszegi fűszeres házasítása generosával, már egy karakteresebb, markánsabb választás.
– Milyen trendeket látnak a borfogyasztásban?
Az elmúlt körülbelül nyolc évben a rosék helyét az illatos fehérek vették át és kerültek divatba. Ez sok fiatal számára vonzó, akik akár fröccsként is fogyasztják őket. Az irsai közülük a leginkább kiemelkedő, tapasztalatunk szerint a reduktív technológiával készített borok kedveltek, amelyek könnyen fogyaszthatóak.
– Hogyan innoválnak, milyen innovatív technológiákkal fejlesztik a termelést?
A borászat egy nem túl gyorsan változó iparág. Bár természetesen mindig vannak korszerűbb gépek, a technológia ugyanaz marad. Az eszközökben mi is igyekszünk tartani a lépést, pályázatok függvényében ruházunk be ilyen jellegű kiadásokra. Az egyik új beszerzésünk egy oldott oxigéncsökkentő gép, amellyel palackozás előtt tudjuk szabályozni az oxigéntartalmat.
– Mit tapasztaltak, hogyan alakult át a borvásárlás az elmúlt időszakban, például a koronavírus járvány alatt?
Az első hullámban jelentős, a másodikban csekély visszaesést tapasztaltunk. Az elején hatással volt a fogyasztásra, hogy a helyi értékesítés, például vendéglátóegységekben, borkóstolásokon, szinte teljesen megszűnt, ám ezeknek a szerepét átvették a kis- és nagykereskedelmi hálózatok. A bor bizalmi termék, és a borkóstolási tilalmak miatt voltak visszaesések a helyi értékesítésben. A Frittmannál komoly a helyi értékesítés, nagy palackszámmal dolgozunk, és forgalom több százaléka a helyi értékesítés. A harmadik és negyedik hullámban azonban már nem tapasztaltunk a korábbiakhoz hasonló visszaesést és megnövekedett az internetes értékesítés. A vásárlóink nyugodt szívvel rendelték a termékeinket online is.
– A Kifli.hu-n csak online értékesítés folyik. Nálunk a vásárlók 12-13 %-a vásárol bort, közülük is 8% kedveli a magyar termelők borait. Ti mit tapasztaltok, hány százaléka zajlik az értékesítésének online?
Nálunk még így is mindösszesen egy százalék, amely a nagykereskedések tekintetében is elenyésző. Ugyanakkor egyértelműen tapasztalható egyfajta átalakulás és egy pozitív tendencia.
– Mekkora növekedést tapasztaltak hosszabb távon?
A tavalyi év kivételével minden évben növekedtünk. Az elmúlt 5-10 esztendőben átlagosan 5%-ot, de volt olyan év, hogy a 10%-ot is elértük.
– Milyen változások várhatók a bevásárlásban? Át fog változni a vásárlási kultúra?
Hosszú távú előrevetítéseket nem lehet mondani, egyelőre minden csak találgatás, de az online vásárlás, ahogy jóformán minden iparágban, ránk is nagyobb hatással lesz. A konkrét termékek tekintetében az ízlés az illatos fehérek irányába tolódik, ezért is erősítünk éppen ezen a fronton.
– A száraz novembert, azaz az időszakos novemberi alkoholstoppot mára egyre többen tartják. Ez befolyásolja az eladásokat?
Egy minimális szinten talán, de ez alig mérhető. Jelentősen nem befolyásolja az eladásainkat.
– Mennyire számítanak manapság az influencer vélemények? Az átlagos fogyasztót befolyásolja a döntésben, hogy a kedvence mit fogyaszt borból?
A fiatalabb korosztály, amely kevésbé tájékozott a borfogyasztás tekintetében, elképzelhető, hogy szívesebben vásárol olyan termékeket, amelyeket a kedvenceinél látott. A képzettebb fogyasztók, akik jobban ismerik a borokat, kevésbé befolyásolhatók influencerekkel, nekik a szakmai vélemények mérvadóbbak.
###
A Kifli.hu-ról
A cseh anyacéggel rendelkező, innovatív online kiskereskedelmi vállalat a Kifli.hu eddig is kiemelkedő ütemben növekedett. A 2019-es piacra lépése óta gyakorlatilag forradalmasította az online kiskereskedelmet. A nagy áruházláncokkal szemben, itt találkozik a kedvező ár-érték arányú minőségi termékkínálat és exkluzív szolgáltatás. Mindezek mellett a gyors és pontos kiszállítás, a kedves futárok, a fogyasztót fókuszba helyező logisztika és ügyfélszolgálat, mind hozzájárult ahhoz, hogy a Kifli.hu rövid időn belül megsokszorozza a forgalmát és a vevőinek számát.
###
Tények és számok:
Naponta több mint 5000 rendelés
Több, mint 40 ezer vásárló
200 futár
CNG üzemanyaggal hajtott autók
13 000 termék – folyamatosan bővülő választék
Újratölthető csomagolású termékkör