Mire költöttünk tavaly karácsonykor?
Várhatóan ennyivel többet költünk idén decemberben
A karácsonyi vásárlási szokásokról végzett kutatást nemrég a Kifli.hu. Az elemzésből egyrészt az derült ki, hogy továbbra is a házi készítésű finomságok elkészítése és alapjában a sütés-főzés a karácsony egyik legjellemzőbb hozzávalója. Másrészt az is, hogy összehasonlítva egy átlagosnak mondható szeptemberi hónappal, idén decemberben várhatóan 20 százalékkal költünk többet bevásárlásra. 2020-ban ez a szám nagyjából 7%, míg 2021-ben már 15% volt.
“Ez kisebb részben abból adódik, hogy többször vásárolunk be az ünnepek előtt. Mindig van valami rendelni való: valami kimaradt, ajándékot keresünk, leesett a karácsonyfáról a dísz, satöbbi. Nagyobb részben viszont abból fakad, hogy magasabb a kosarak értéke: belekerül egy kis játék, egy márkás alkohol, némi karácsonyi édesség, esetleg egy-két bejgli” – fejtette ki Sárközi Péter a Kifli.hu üzleti elemzője.
A tavalyi karácsonyt megelőző időszak vásárlási toplistája sokat elárul arról, hogyan is telt 2021 karácsonya. A dobogó első három helyén a nosztalgia kifli, a kígyóuborka és az ásványvíz szerepel, ebben nagy meglepetés nincs, ez nagyjából egész évben így van. Nem sokkal lemaradva követi őket a tej, tojás, banán és paradicsom. De mit mutatnak a különböző kategóriák?
Tejtermékek és tojás
A tejtermékek toplistájának első 20 helyéből összesen 9 helyen szerepelt tej. Zsírszegény és sima laktózmentes, UHT és nem-standardizált, tehát szinte az összes típus kelendő volt. Az első helyet és további nyolc pozíciót tehát a tej töltötte be. A második helyezést a tojás érte el, ami szintén még két másik pozícióban szerepelt. Farm és GMO mentes, valamint szabadtartású tojások szerepeltek a listán. Érdekesség, hogy a három típusból kettő is “M” méretű volt. Ezután a vaj következett, csökkentett zsírtartalmú magyar és hagyományos ír kivitelben. Innen már könnyű kikövetkeztetni, hogy a többi helyen a tejföl és a margarin végeztek, elvégre ezek a karácsonyi sütemények elmaradhatatlan hozzávalói.
Tartós élelmiszerek
A liszt-porcukor-étolaj triumvirátus után a sütőpor, élesztő, piskóta, vanillincukor, mák, aszalt gyümölcsök sora következik, a karácsony végülis a házi készítésű sütemények ideje. A mikulás csokik hó eleji előkelő helyét nem sokkal később a szaloncukrok veszik át. És hogy melyik volt tavaly a legnépszerűbb íz a szaloncukrok közül? A lila tehenes márka Oreo-s ízesítésű szaloncukraiból fogyott magasan a legtöbb.
Italok
Az italoknál jól látható a teljes vendégsereg lefedettsége, hiszen ásványvízből, kólából, sörből és gyümölcsléből fogyott a legtöbb, ebben a sorrendben. A borok között a legnépszerűbb a cabernet sauvignon száraz vörös, míg a pezsgőknél a száraz fehér volt.
Húsok
A felvágottaknál a magyar szeletelt szalámit a bécsi virsli és a prágai sonkai követte a listán. A húsoknál a csirkemellfilé első, a pulyka darálthús második és a darált 70% sertés harmadik helyen végzett. A halaknál az atlanti bőr nélküli lazacfilé volt az abszolút favorit. A sorban másodikként a norvég lazac, harmadikként a füstölt atlanti lazacfilé követte.
Speciális élelmiszerek
Ez a napról napra erősödő fogyasztói bázisú kategória is kihozta a maga győzteseit. A növényi alapú termékek között a mandulatej, míg a speciális és vegán kategóriában a gluténmentes bio sós pálcika vitte a prímet.
Otthon és iroda
Ebben a kategóriában nem ér senkit meglepetés, az első három helyezett előre borítékolható volt: sütőpapír, szemeteszsák és az AA elem. Mindegyikre szükség van karácsonykor.
Keserű érdekesség lehet, hogy a szépségápolási cikkek között tavaly magasan vezette a sort az FFP2 maszk, hiszen az ünnepi időszakban újra felerősödött a pandémia hatása, vagy épp ezt megelőzve vásároltak belőle.