Bib Gourmand, sonkaper, fenntarthatóság
Ez volt a II. Plant-Powered Perspectives konferencia
November 10-én második alkalommal rendezték meg az elsősorban az élelmiszer- és vendéglátóipari szereplőket megszólító Plant-Powered Perspectives konferenciát, mely az izgalmas programon túl nem várt meglepetésekkel is szolgált.
A tavaly hagyományteremtő jelleggel útjára bocsátott rendezvény idén még magasabb színvonalon, még több szereplővel és még hasznosabb programmal jelentkezett. A METRO Gasztroakadémián tartott, teltházas eseményt Tobias Leenaert vegán stratéga előadása indította, aki felhívta az egybegyűltek figyelmét a klímaváltozás és az állattenyésztés kapcsolatára és a környezetevédelemre. Ezzel meg is határozta a nap egyik legfontosabb tematikáját.
A felvezető programok izgalmas színfoltja volt a 827Kitchen a magyar piac névhasználatait érintő „vegánsonka-per” néven ismert esetének beszámolója kapcsán kialakult spontán vita is, amelybe a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal jelenlévő képviselője is bevonódott. Ismét bizonyságot nyert a valódi párbeszéd fontossága, és megerősítést nyert, mennyire fontos a piac szereplőinek, hogy termékeik „imitáció” vagy „helyettesítő” elnevezések és fantázianevek helyett „alternatíva” besorolást kapjanak.
Az előadások és panelbeszélgetések négy nagy tematika köré csoportosultak
Szó esett piaci- és jogszabályi környezetről, a növényi élelmiszer-előállítás és a vendéglátás legfontosabb kérdéseiről, valamit az üzleti növekedést érintő témákról. Az előadásokból világosan kirajzolódott, hogy bár a húsfogyasztás környezetterhelő szerepe egyre szélesebb körben ismert, annak elengedhetetlenségének gondolata még mindig sok helyen erősen tartja magát – a nagyrészt államilag finanszírozott közétkeztetésben és a végfelhasználók fejében egyaránt. Ugyanakkor az is kiderült, hogy egyre nagyobb a húsfogyasztásuk tudatosan csökkentők, azaz flexitáriánusok száma. Ők – az egyelőre kisebbségben lévő vegánok és vegetáriánusok mellett – komoly felvevőpiacot jelentenek a húshelyettesítő termékek számára.
A meghívott előadók között olyan nagy nemzetközi cégek képviseltették magukat, mint például a Nestlé, a Danone és az Unilever, és olyan innovatív hazai vállalkozások, mint a Vegan Business Circle, a Pápai Hús vagy a METRO. Természetesen a vendéglátóipar is teret kapot olyan éttermeken keresztül, mint a Planteen vagy a Kistücsök Étterem. Az esemény egyik felemelő meglepetése volt, hogy Csapody Balázs, a Kistücsök Étterem tulajdonosa a konferencia során vehette át a Michelin 2022-es kiadványától elnyert Bib Gourmand minősítését.
A Csehország, Lengyelország és Szlovákia után hazánkban is megrendezett esemény, melynek házigazdája Garami Gábor műsorvezető volt, hazánkban egyedülálló kezdeményezés. A növényi alapú trend követésére, előre mozdítására, színesítésére fókuszál az üzleti szektor érintett szegmenseiben. Az előadások és a Galavits Patrik, a Forbes Magyarország és a Direkt36 újságírója által moderált beszélgetések gyakran kapcsolták össze a növényi élelmiszerek kérdését a fenntarthatóság fogalmával, mely az év egyik legfontosabb hívószava volt. Mind az előadásokból, mint a kiállítók által felvonultatott bőséges termékkínálatból egyértelműen kiderült, hogy a tavalyi konferencia óta hatalmas előrelépés történt a növényi termékek piacán. Egyre több szereplő ismeri fel, hogy aki nemet mond a növényi forradalomra, a fejlődésre mond nemet. Ahogy Miskolczi István, az esemény mögött álló Növényi Forradalom Nonprofit Kft. egyik alapítója is mondta: „A növényi étrend nem egy trend. Ez a jövő.”