Idén először díjazták az éttermek kávéválasztékát is
Megtudtuk, melyik éttermekben érdemes a kávét is megkóstolni
Szeretne beülni egy kifogástalan vacsorára és egy tökéletes kávéra, de nem biztos abban, hogy hová érdemes mennie? Segítünk!
25-én a Volkswagen – Dining Guide Év Étterme Díjátadó Gálán az év éttermén és a magyar gasztronómia legmeghatározóbb személyein kívül először díjazták a hazai éttermek kávékínálatát Az Év Éttermi Kávélapja elismeréssel, melyet a Nespresso támogatott. A díjat első alkalommal a Stand vehette át, mely egyben Az Év Étterme is lett 2019-ben.
A Dining Guide TOP100 Étteremkalauz közel 300 vendéglátóhelyen tesztelte a kávékínálatot és annak színvonalát. Bár korábbi kutatás* is megmutatta már, hogy a vendégek véleménye szerint egyértelmű összefüggés mutatkozik egy étterem megítélése és a felszolgált kávé minősége között, az étteremteszt legszembetűnőbb megállapítása, hogy azokban az elsőrangú éttermekben sem feltétlenül tölt be egyelőre kiemelkedő szerepet a kávé, ahol egyébként az étel minőségére nagyon nagy hangsúlyt fektetnek. A Nespresso által támogatott Az Év Éttermi Kávélapja Díj célja az volt, hogy az éttermek felismerjék, érdemes nagyobb figyelmet fordítaniuk a minőségi kávéválasztékra annak érdekében, hogy vendégeik számára teljessé tegyék a náluk szerzett gasztronómiai élményt.
De mitől lesz figyelemre méltó egy étterem kávékínálata?
Az első és legfontosabb a kiváló minőségű kávé. Bár a kávéfogyasztási kultúra nagy átalakulása itthon még várat magára, a vendégközönség egyre nyitottabb az újdonságokra, specialitásokra és a különböző termőterületekről származó, különleges terroir-jegyeket felmutató, egyedi ízprofillal rendelkező kávékra az éttermi kávézások alkalmával is. Ennek ellenére az étteremtesztek alapján a magas színvonalú, szakértelemmel és minőségi eszközökkel rendelkező éttermek nagy többsége egy fajta, klasszikus pörkölésű és ízvilágú kávét kínál, és kevés vendéglátóhely rendelkezik szélesebb kávéválasztékkal. Ilyen széles és kifogástalan kínálattal találkozhatunk a Standon kívül például a TAMA Budapest, az Anyukám Mondta, az Onyx vagy a St. Andrea Restaurantban is.
A másik fontos szempont a kávé szervírozása. Az étteremtesztek meglepő képet mutatnak a kávékészítés jelentőségéről, ugyanis még a magas gasztronómiai színvonalat képviselő vendéglátóhelyek majdnem felében is delegált személyzet vagy pultos hiányában a felszolgáló készíti el a kávét. Ez természetesen nem zárja ki, hogy az szakértelemmel készüljön, de a legtöbb esetben csak átlagos figyelmet kap a kávé, és még a top éttermeknél is előfordul, hogy egyáltalán nem fektetnek rá hangsúlyt. Szerencsére az idei nyertesek mellett több kitűnő étteremben is – mint például a Fausto’s vagy az Arany Kaviár, – kiemelt szerep jut a kávénak, amit különleges rituálé keretében, petit four kíséretében szervíroznak a vendégeknek, megkoronázva a tökéletes vacsora élményét.
Komplikáltnak tűnhet ilyen sok mindenre figyelni, és első ránézésre talán azt gondolják az éttermek, hogy nem éri meg a befektetett pénz és energia, de valójában ma már egyáltalán nem bonyolult ezekre megoldást találni. A Nespresso Professional szolgáltatásai a kiváló és állandó kávéminőség mellett folyamatos asszisztenciát és segítséget nyújtanak, hogy ne csak a kávéválaszték, de a szakértő szervírozás se jelentsen többé problémát.
„Nagy büszkeség számunkra, hogy a listán előkelő helyen szereplő St. Andrea Restaurantban a Nespresso Professional megoldását használják” – mondta el Gyovai Györgyi, a Nespresso magyarországi ügyvezető igazgatója. „Hozzájuk hasonlóan minden ügyfelünk számára biztosított az állandó, kiváló minőségű kávé, a Professional kávégépeinken előre beprogramozott kávéreceptek széles választéka és a különböző textúrájú tejhabok, amiket egy gombnyomásra el tudnak készíteni. A rendszerünk jellemzője, hogy különösebb segítség – barista vagy szakember – nélkül, mindig azonos magas minőséget tud nyújtani, ami a mai vendéglátó környezetben, ahol a munkaerőhiány egy mindennapos probléma, azt gondolom, nem mellékes körülmény.
Ahol viszont mégis van a kávékészítésre szakképzett kolléga, ő egyfajta „kávésommelier”-vé léphet elő, azaz valóban szakértője lehet a kávénak, beszélgethet a vendéggel és segíthet neki a választásban. Ez az újszerű megközelítés a vendégek számára egy egyedi dolog lehet az éttermi élmény szempontjából” – tette hozzá a szakember.
*A Nespresso HORECA kávéfogyasztási felmérését 1000 fő megkérdezésével végezték, az eredmények a 18-64 éves magyar lakosságra nézve reprezentatívak.